NIEWMISMATIC QUESTIONS AND ANSWERS

Question:
helo dickson.

thanks coz sudi jemput saya..cuma rasanya saya tak dapat nak hadir ke auction tu..saya tinggal kat perlis.lagipun pada 9 april,saya ada family dan dan BBQ pada malam hari tersebut.kadang2 saya juga tertanya tanya,mcm mana error notes boleh terjadi.bukankah setiap pengeluaran notes akan dipantau dengan ketat oleh QC.dan bagaimana notes yg error ini boleh terlepas ke edaran umum.adakah org dalam yang melakukannya.mungkin awak leh terangkan pada saya.ok,thanks

http://nazribanknotes.blogspot.com

Answer:
 

Hi Nazri,

Is ok if you can't make it to come for the MNS Auction.Important is to keep active in Numismatic.
Walaubagaimana pun,kalau awak ada datang ke KL pada bila-bila masa,awak semestinya harus hubungi saya! Jadilah kawan saya yg berasal dari Utara Semenanjung.Terrindu juga ikan pekasam!
Saya orang Port Dickson,anak pantai,suka makan tempoyak dan cincaduh,budu pun boleh juga!

Error banknotes memang boleh terjadi,seperti majalah,kadang-kadang kita temui juga mukasurat-mukasurat buku majalah yg mempunyai kertas lebihan.Walaupun dipantau ketat oleh QC,mereka manusia juga,kadang-kadang terlepas konsentrasi.
Tetapi ada juga banyak yang di buat-buat.Kena berhati-hati.
Biasanya,sesuatu yg kurang dari muka kertas wang,contohnya warna,awak kena periksa secara betul-betul samada ianya telah dicuci dengan asid.Ia selalu berlaku atas wang kertas polymer 5 Ringgit.Ia juga boleh berlaku atas wang kertas satu ringgit dan sepuluh ringgit.
Sesuatu yg lebih kertas pun boleh dibuat-buat.Mereka menggunakan wang kertas yang diisu UNCUT,dan sengaja kerat dan buang sebahagian besar daripada isu UNCUT tersebut lalu mengisytiharkannya sebagai Banknote Error with Extra Flip.

Peranan orang dalam lebih pada error notes yang telah dijumpai dan seharusnya diserahkan kepada BNM untuk dihapuskan, telah pun di seludup keluar untuk dapat untung yg lebih lumayan.

Pengalaman yang banyak dalam memegang,meninjau,bertanya-tanya is the rule of thumb supaya kamu tidak mudah ditipu.

Cheer with best regards
Dickson Niew.

0 comments:

Post a Comment