JOHOR RIAU MALAY STATE TIN COINS

Johor Riau, The Malay State Tin Coins


_____________________________________

This collection was from a big hoard of tin, lead and brass coins discovered in the vicinity of the tomb of Sultan Sulaiman at Tanjong Pinang, Riau Islands in 1987. Tanjong Pinang was once a heaven where pirates stopped to rest and share their loot. This area was also a regular trading port for the Malay Peninsula. The hoard consists of early tin coins of Southern Thailand, Kedah, Perak, Kelantan, Terengganu, Johor, Bantam and Palembang. The value of the tin pitis was 3,000 pieces to 1 Spanish dollar.



Duit-duit Syiling Negeri Melayu Johor Riau

Koleksi ini adalah dari timbunan besar yang terdiri dari duit-duit syiling timah, plumbum dan tembaga yang dijumpai berhampiran dengan makam Sultan Sulaiman di Tanjong Pinang, Kepulauan Riau dalam tahun 1987. Tanjong Pinang pada satu masa dahulu merupakan sebuah tempat yang terpencil di mana lanun-lanun berhenti untuk berehat dan membahagiankan harta rampasan mereka. Kawasan ini juga adalah pelabuhan perdagangan untuk Semenanjung Tanah Melayu. Timbunan ini mengandungi duit-duit syiling timah awal bagi selatan Thailand, Kedah, Perak, Kelantan, Terengganu, Johor, Bantam dan Palembang. Nilai duit pitis ini ialah 3,000 keping bersamaan 1 dolar Sepanyol.


http://dniewcollectors.blogspot.com/search/label/Tin%20Coins
(Source - Bank Negara Malaysia, 1995. Pameran Matawang Perdagangan Kepulauan Melayu (18 Mei - 14 Jun 1995) Unit Muzium Matawang, Bank Negara Malaysia, Kuala Lumpur, p. 35.)

0 comments:

Post a Comment